In 5 pont Kaméleon krimi magyar író Réti László Ulpius-ház

Réti László - Kaméleon

Kaméleon #1

Cameron Larkin őrmester megcsömörlött. Elege van a nagyvárosból, s úgy dönt, a nyugdíjig hátralevő időt a vadregényes montanai hegyvidéken, álmos szülővárosában húzza ki. Azonban közbeszól a sors. Egykori akadémiai barátja a segítségét kéri egy szövevényes gyilkossági ügy felgöngyölítésében.
(Ez nem a teljes fülszöveg, de én nem ajánlanám az elolvasását - én se tettem szerencsére - mert elég sok mindent lelő. Így a teljes élményhez, elég ennyi is.)
**************




2015 első könyve magyar szerzőtől és milyen jó választás volt! Újra és újra be kell látnom, hogy a magyarok is tudnak ám írni, csak meg kell találnom a gyöngyszemeket. És Réti László egyértelműen egy figyelemre érdemes író kis hazánkban. 

Nagyon sajátságos és humoros írásmódban van tálalva a történet, ami már az első mondatok után megfogott. Az író pedig szinte bármit képes viccesen és érdekesen tálalni ezzel az írásmóddal, így egy percre se unatkoztam. Nem mintha amúgy a cselekmény mellett erre sor került volna. 
A volt San Diego-i gyilkossági nyomozó Cameron Larkin kiégve és elfáradtan visszaköltözik szülővárosába apja halála után és nyugdíjazásáig a helyi rendőrségnél akar dolgozni. Hisz milyen komoly eset történhet ebben a festő környezetben fekvő kisvárosban? Ezzel szemben még hivatalosan el se kezdte nyomozói munkáját új munkahelyén, mikor a volt akadémiatársa és leendő főnöke megbízza egy gyilkosság felgöngyölítésével. A nyomozás kezdetben elég egyszerűnek tűnik, egy családon belüli gyilkosság, ahol a lelkileg terrorizált fiatal fiú hirtelen felindulásból megölte az apját. Minden megvan, a gyilkos bevallotta a tettét, senki nem várja, hogy sokáig tartana a nyomozás. De valami mégse hagyja nyugodni Cameront és úgy ragaszkodik a megérzéseihez, mint egy pitbull a csontjához - holott a kisvárosban, ahol évente 1-2 gyilkosság van, mindenki megpróbálja lebeszéli a további nyomozásról - és végül egy olyan igazság kerekedik ki belőle, amire egyáltalán nem számított senki. Cameron se, meg én se. Egyáltalán nem egy szokványos eset, se a nyomozás, se a motivációkat vagy éppen a megvalósítást tekintve, ezt pedig nagyon értékeltem. 
"A halottkém megvakarta az állát. Nézze, mi itt Great Fallsban... hogy is mondjam? Nem vagyunk hozzászokva a nagyvárosi bűnözéshez, érti? Mióta maga megjelent, négy nap alatt a negyedik hullát helyszíneljük, és ebből kettő gyilkosság, a harmadik és a negyedik valószínűleg gyilkosság."
De nem csak a krimi szál, maga a főszereplő se éppen mindennapi főhős. Egyrészt kissé talán túl jó kapcsolatot ápol Johnnie Walkerrel, másodszor eszement egy humora van, amivel hajlamos felhúzni a környezetében lévőket, ráadásul gyűjteménye van a világ legrondább nyakkendőiből és rajong a nagymellű nőkért. Ezen kívül nem osztozik az akciófilmek főhőseinek vakmerőségében, sőt kifejezetten nem díjazza, ha fegyvert fognak rá. Ami valljuk be, nagyon is ésszerű tulajdonság. Továbbá csak úgy árad belőle a cinizmus és rendesen fel is vágták a nyelvét hozzá. Egyszóval haláli egy pasi volt, akinek végig bazsalyogtam minden egyes fanyar beszólását és belső monológját "az élet nagy dolgairól".  Ez a fordulatos cselekmény és haláli főszereplő kombó pedig nagyon klappolt egy letehetetlen könyvet eredményezve.  
"Mióta elkezdtem az ilyen szubízléses nyakkendők hordását, már tudtam, milyen érzés nagy csöcsű nőnek lenni. Nekem is mindenki a mellemmel beszélgetett."
Talán az is sokat adott a sztorihoz, hogy az író saját tapasztalatait is megoszthatta olvasóival, hisz mint kiderült az utánaolvasgatásoknak hála, maga is rendőrtiszt volt. Úgyhogy valószínűleg ezért érződött az egész nyomozás hitelesnek. De erről bővebben a saját humoros stílusában ír röviden a honlapján.

Összességében én remekül szórakoztam olvasás közben és mindenképp kötelező olvasmány a krimirajongók számára. És alig várom, hogy újra találkozhassak Larkin őrmesterrel a Hasonmás című könyvben.
"– Larkin, maga olyan, mint….mint egy kaméleon!
– A kedvenc állatom.
– Úgy is viselkedik. Másodpercenként változtatja a hangulatát."


5/5

Másik kiadás
Borító: 4/5
Történet: 5/5
Karakterek: 5/5
Kedvenc karakter: Cameron

Kiadó: Ulpius-ház
Kiadás éve: 2012, 2014 (én az utóbbi kiadást olvastam)
Oldalszám: 576.o.
Műfaj: krimi
Molyos átlag: 94%
A sorozat részei a könyvek fül alatt megtekinthető.





>

Related Articles

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése