In Top Ten Tuesday

Top Ten Tuesday - Amikor túl magas a léc...

Azt mondják az író számára nem az első könyvének kiadása a legnehezebb - bár az se piskóta, már az is lenyűgöző számomra mikor valaki befejez egy könyvet - hanem a másodiké. Ugyanis az egy dolog, hogy tetszik-e a közönségnek az első kiadott iromány, vagy nem. De mindenképp felmerülnek a megszokott kérdések: Képes jobbat írni? Képes fejlődni a szerző? Csupán szerencséje volt és nem tudja megismételni az első könyve sikerét? Képes lesz az író - sorozattok terén - kihozni a felépített világból a maximumot? Tud jobbat írni egy átvezető könyvnél? Egyszóval elvárások és előítéletek tömkelegével szembesül ilyenkor a szerző és ha nem sikerül neki kihozni magából a maximumot rajongók, olvasók tucatjait veszítheti le. Szóval van ám nyomás. 
Ezen a héten pár olyan könyvet hozok nektek, ami nem volt képes tartani az első rész színvonalát, nem tudta megugrani azt a bizonyos lécet és csalódva kellett tudomásul vennem, hogy bizony a sorozat nem szárnyaló magasságokba emelkedik, mint reméltem, hanem zuhanórepülésbe kezd. 

Ez tipikusan az a sorozat, ahol az első könyv hibáiból nem hogy tanulna a szerző, de még ki is emeli, fel is nagyítja őket, hogy a végén már akkorák, hogy képtelenség nem odafigyelni. Az első részben érdekes volt az új világ - habár nagyon nagy lyukak tátongtak benne, a működéséről nem is beszélve - és nagyon jó volt a hangulatteremtés és a kiképzés bemutatása. Azonban a 2. részben a rengeteg felesleges tini hülyeség mellett maga a világ is omladozni kezdett, mert az első részben nem megmagyarázott társadalmi rendszer most olyan magyarázatot kapott, ami egyszerűen nem működne. Hiába van szó egy kitalált szituációról, tele volt hihetetlen és hiteltelen eseményekkel és emberi reakciókkal. De erről Nalla is írt már kritikát

Ez a regény elég ambivalens érzelmeket váltott ki belőlem. Hiszen az egész könyv alapváza ugyan az mint az első könyvvé! Valahogy - nem is értem miért - nem okozott ez a szál meglepetéseket. Nem, ez nem kellett volna még egyszer. De az ami a háttérben folyt viszont nagyon jó volt. Ez tette a sorozatot igazi disztópiává, hisz a diktatórikus rendszer ellen ténylegesen kezdtek fellépni, egy változás előszelét érezhettük.

Miért lett ez sorozat? Az első rész úgy volt jó, ahogy volt. Azzal a lezárással meg az elképesztő hangulattal és érzelmekkel. Erre kapok egy ilyen folytatást. Nem is fejeztem be a sorozatot, hanem próbáltam kitörölni ennek a regénynek a létezését is a tudatomból. 

Erről a könyvről sokáig terveztem írni egy kritikát ide a blogra, de azon kívül, hogy leírom 600-szor, hogy idegesítő nem volt egyéb mondandóm róla.

Az első része, a Sky igazi habos-babos, édes, szerelmetes tiniregény volt, ezért szerettem és erre számítottam a második résznél is. Azonban megpróbálta az írónő komolyabbra venni a hangsúlyt, ami nem igazán tett jót a regénynek. Kissé irritált a rengeteg logikátlanság és Phoenix se nagyon lopta be magát a szívembe a kissé butácska és naiv természetével. Bár talán ha nem próbálja meg az írónő nekem erősnek és okosnak eladni, hanem direkt alkotja ilyenre lehet nem lettek volna ezzel problémák. De ahogy elnézem ezzel igazából csak én vagyok így, mert az értékelések alapján az olvasók jobban szerették ezt a részt, mint az elsőt. Ízlések és pofonok...

De hogy mutassak egy olyan könyvet is, ami csak szerintem, de a többség szerint is sokkal rosszabb volt, mint az első, itt is van a Zsarát. Ugyan nem olvastam még a befejező kötetet sajnos, szóval nem tudom megállapítani, hogy valóban csak egy egyszeri siker volt az írónőnek a Garabonc, de az biztos, hogy a kettő ég és föld. Néha a Zsarát olvasása közben már azon gondolkoztam, hogy ugyan az az író írta-e ezt is. Ne értsetek félre nem olyan rossz könyv ez, csak az 1. rész után tűnik annak. 

Szerencsére ez a színvonalesés csak a 2. részre vonatkozik és nem a teljes sorozatra. Sőt a 3. még jobb, mint az első. És még mindig imádom ezt a sorozatot és ez a rész is meg van bocsátva. Csak ne kelljen újraolvasnom.

Nálatok melyik második rész nem tudta megugrani az első rész szintjét?



>

Related Articles

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése