In film könyvadaptáció Mentőexpedíció sci-fi2 The Martian

Filmmustra: Mentőexpedíció (A marsi)


Már nagyon régen nem írtam filmekről ide a blogra, de úgy érzem A marsi, ja nem, bocsi a Mentőexpedíció megérdemli, hogy felkerüljön legalább pár sor erejéig.

Egy régóta esedékes anya-lánya csajos est keretei között néztem meg a filmet, így ha egy kalap szar rossz lett volna, valószínűleg akkor se hordanám le a sárga földig...kivételesen. Na jó, de...Viszont szerencsére ezen nem is kell gondolkoznom, hisz oda meg vissza voltam a filmért is.
Őszintén bevallva azért meglehetősen paráztam előtte a filmadaptációs élményeimet alapul véve, hisz nagyon nehéz lehet visszaadni A marsi zsenialitását. És általában ha egy könyvbe ennyire belebolondulok, akkor nem érdemes azt megnéznem mozivásznon, mert csak a plafonra kerülök és testi sértéssel fenyegetem a rendezőt és minden egyes személyt aki hagyta, hogy a film a mozikba kerüljön. Persze miközben a környezetem idegeire megyek.


Történet röviden:
"A Marson hatalmas homokvihar készül. A NASA űrhajósai biztonsági okokból azonnal elhagyják a bolygót: halott társuk testét sincs már idejük megkeresni. Nem is találnák. Mark Watney (Matt Damon) ugyanis nem halt meg; csak a szkafanderébe épített adó meghibásodása miatt hiszik a többiek, hogy nem élte túl az első szélrohamokat. A mérnök-botanikus mindent elkövet a túlélése érdekében: gépeket szerkeszt, élelmiszert termel, vizet gyárt, és amikor a Földi irányítók felfedezik, hogy él, felkészül a mentőexpedíció fogadására. De az expedíció négy év múlva érkezik, méghozzá az ellenséges bolygó egy egészen másik pontjára. Neki 3200 kilométert kell utazni, hogy fogadhassa őket: egyedül, megfelelő felszerelés nélkül, végtelen magányban." - forrás

Legelőször is azt hiszem válaszolok az ilyenkor felmerülő első kérdésre. Jobb volt, mint a könyv? Meglepetés: nem, nem volt jobb a könyvnél. De eleve utálom ezt a kérdést, mert szerintem teljesen más élményt nyújt alapból egy könyv olvasása, mintha a képernyőt bámulod. Szóval alap, hogy a könyv jobb, sokkal több mindent nyújt számomra. (Persze azért vannak kivételek.) Szóval azzal, ha azt mondom, hogy a könyv jobb, azt hiszem nem mondok semmi érdemlegeset és nem is húzom le a filmet. Ugyanis nagyon jó volt. Úgyis mint film, valamint úgyis mint adaptáció. Sikerült megragadni a könyv hangulatát és visszaadnia azt a bizonyos "félig tele a pohár" világszemléletet, ami Markra jellemző volt. Ezt pedig mi sem bizonyít jobban, mint a tény, hogy többször felnevetett az egész moziterem, miközben egy ember kilátástalan harcát néztük a túlélésért. Jó volt végre egy filmet látni a műfajban, ami ugyan megfelelő mélységet és komolyságot ad a témának, mégse lesz a néző teljesen depressziós a film végére. Ugyanis ez pontosan egy olyan eset, ahol a természet vs ember harcából az ember kerül ki "győztesen". És úgy érzem az utóbbi időben nagyon kellett már egy ilyen szemléletű film is.


Na de nagyon elkanyarodtam. Hol is tartottam? Ja igen, pozitív szemlélet. Egyértelműen Marknak, pontosabban az ő szarkasztikus humorának  - "Neil Armstrong egyél kefét" és társai - és mindenből a legjobbat kihozó hozzáállásának köszönhető a film általában véve pozitív hangulata. Azért általában, mert azért a kellő időben és szituációban megvolt a komolyság és feszültség is, hála istennek nem esett át a ló túloldalára sem. Szóval szerintem tökéletesen lett megalapozva a film hangulata. És ez nagyban köszönhető a főszereplőnek. Matt Damon nagyszerű választás volt, olyan halál lazán hozza Watney szerepét, mintha az író kifejezetten neki írta volna a karaktert. Továbbá ami mégis kiemelkedővé teszi Damon alakítását, az a néhány érzelmes rész volt. Teljesen átjött az a néhány megingás, kiakadás, vagy éppen örömkönnyek a részéről. Nem sokszor fordul elő, de tökéletesen szinkronba tudtam hozni őt azzal a képpel, amit olvasás során kialakítottam magamban Markról. A többi szereplő is jól lett eltalálva, habár nem kaptak akkor teret egyesek, mint a könyvben, de nem is nagyon hiányzott nekem. Ugyanakkor az jó választás olt, hogy Mark csapata jobban előtérbe került.


A látványvilág is bámulatos volt, ebből a szempontból minden további nélkül merem a Gravitációhoz hasonlítani. És habár még mindig utálom a 3D-s szemüveget - csak nekem nyomja el az orrom és a fülem 2 óra alatt? És egyáltalán nem kényelmes rávenni a saját szemüvegemre! - de itt adott annyi pluszt a 3D, hogy azt mondjam megérte így beülni. A legeslegvégén kapunk egy kis pluszt is, ami a könyvben nem volt benne, de a film így lett jó.

Egyszóval nagyon jó munkát végzett Ridley Scott és csapata, nagyszerű filmet és adaptációt hoztak össze. Irány a mozi!

Eredeti cím: The Martian
Magyar cím: Mentőexpedíció

Stílus: sci-fi
Nemzet: amerikai
Megjelenés ideje: 2015
Rendező: Ridley Scott
Főszereplők: Matt Damon (Mark Watney), Kate Mara (Beth Johanssen), Jeff Daniels (Teddy Sanders), Chiwetel Ejiofor (Venkat Kapoor) teljes stáblista ITT


 
>

Related Articles

4 megjegyzés:

  1. A könyv tényleg jobb, pedig a film se semmi.
    Én anno (mielőtt megvettem a könyvet magyarul) hangoskönyvként hallgattam meg, zseniális a csávó aki felolvassa. Ha valaki tud angolul akkor Amazonon ingyenesen elérhető új felhasználóknak: http://amzn.to/1Ne7U27

    VálaszTörlés
  2. Én végül nem 3D-sre mentem el, épp amiatt, amiket leírtál - nem szemüveges-barát. :D De kezdem bánni, iszonyat hangulatos lehetett! A lebegős jeleneteket magukban is szerettem.

    VálaszTörlés
  3. Igen, meg külön élmény volt Marsot 3Dben látni, persze ugye fájt ám az orrom utána:D Ezt csak a szemüvegesek érzik át. De tetszett a film?

    VálaszTörlés