In 3.5 pont angol Bloomsbury fantasy Sarah J. Maas Üvegtrón YA

Sarah J. Maas - Queen of Shadows (Árnyak királynője)

Üvegtrón #4

Ha nem olvastad az előző részeket, akkor a kritika spoileres lesz számodra!   
A királynő visszatért.
Mindenkit, akit Celaena Sardothien szeretett, elvettek tőle. De végül visszatért a birodalomba, hogy bosszút álljon, felszabadítsa az egykor dicső királyságát és szembenézzen a múltja árnyaival. 
Elfogadta sorsát és visszaköveteli, ami jog szerint az övé.
Harcolni fog az unokatestvéréért, a harcosért, aki  készen áll a halálra, csakhogy újra láthassa őt. Harcolni fog a barátjáért, Dorianért, aki a saját testének rabja lett. És harcolni fog a népéért, akik szolgasorba lettek taszítva egy brutális király által és csak a királynőjük győzedelmes visszatértére várnak. 
**************

Tipikus esete annak, mikor az írónő a saját maga által felállított lécet nem képes megugrani. Annyival többet vártam ettől a résztől, hogy a könyv végére csak bambán bámultam és csak az az egy gondolat villogott a fejemben, hogy "Ennyi?! Erre vártam olyan régóta?!"

Morath
Az előző rész teljesen elvarázsolt, azzal érte el az írónő, hogy megszeressem ezt a sorozatot és elnézzem az előző két rész bukdácsolását. Akkor azt mondtam, hogy ez a sorozat kilépett a YA keretei közül és bátran kezdjenek bele azok is, akik nem szeretik a műfajt. Na, nekik üzenem, hogy felejtsék el amit mondtam. Úgy tűnik az írónő az előző résznél csak eltévedt és most amilyen gyorsan csak tudta, visszapasszírozta a szériát azok közé a bizonyos keretek közé és a biztonság kedvéért még jól be is betonozta. Biztos, ami biztos. Ez csak azért igazán dühítő, mert az eddigi részeknél megfigyelhető fejlődő tendencia itt teljes egészében megszűnt. Lehet az a legnagyobb probléma, hogy ennek a szériának itt és most vége kellett volna lennie és nem pedig húzni még tovább.

Mi volt a problémám? *ujjropogtatás*

Kezdjük is a szereplőkkel. Velük kapcsolatban az első szó, ami eszembe jut az a kiborító. Vagy esetleg meghülyült? Az biztos, hogy valahol a 3. rész és a 4. rész között elhagyták útközben az agyuk és csak a könyv végére sikerült úgy ahogy összeszedniük. Celaena - ja bocs, ő már Aelin - és Chaol is az őrületbe tudott kergetni már az első megnyilvánulásuktól kezdve. Chaol teljes egészében kifordult önmagából és egy hisztis picsa volt. Tényleg, nem túlzás, én nem tudom, hogy volt képes bárki 5 percnél tovább elviselni a jelenlétét. De ez még mind semmi Aelinhez képest. Az írónő elérte, hogy utáljam a főhősnőt az egész arrogáns, "én mindenkinél mindent jobban tudok", titkolózó, hazudozó és kőszívű lényével együtt. Nem tudom, hogy milyen kép él az írónő fejében egy királynőről, de valahogy egyenlőség jel került az arrogáns, mindenkit letaroló, önző ember és a királynő közé. Ami valljuk be eleve nincs rendben, de ha mindez úgy történik, hogy az ő narrálásában olvasom a történet nagy részét, akkor egyenesen kiábrándító. Alapjáraton nem zavarna ha arrogáns lenne, mert lehet vonzó tulajdonság is - feltéve ha van mire, továbbá tudja ezt a tulajdonságot kezelni. De ő egyerűen csak gyerekes volt. Ráadásul ahogy Aedionnal bánt az számomra elfogadhatatlan. Ja igen Aedion...na rá még nagyon kíváncsi voltam, az előző részben egy érdekes, megtört, de mégis erős karaktert ismerhettem meg benne, aki mindennél jobban szereti az unokatestvérét. Ebből mindössze az utolsó jellemző maradt meg ebben a részben, mert engem leginkább egy hűséges pincsikutyára emlékeztetett, aki istenítette Aelint és mindent eltűrt neki, még azt, hogy keresztülgyalogoljon rajta. Meg ugye ott van Rowan is, akit imádtam az előző részben. Hát őt még most is szeretem, csak nem értem.


Rowan
De azért, hogy mondjak valami pozitívumot is a szereplőkről: szerencsére ott volt nekünk Dorian és Manon. Na őket imádtam, mind a ketten felettébb érdekes és összetett személyiséget kaptak. Eddig különösebben nem érdekelt Dorian - csak úgy ott volt - na de ebben a részben a szívem szakadt meg érte. Manont pedig eddig is bírtam és alig várom kettejük miatt a következő részt. Az új szereplők is kellően érdekesek voltak, színfoltot vittek a lehangolt érzelmi állapotomba. Továbbá óriási pozitívum még, hogy a szerelmi sokszög teljes egészében feloldódott és szépen mindenki rátalált a neki megfelelő ösvényre. Ebből a Dorianes és a Chaolos résznek örülök, de Aelin szerelmi szála leginkább csak idegesített. Tudom, hogy az előző értékelésben azt mondtam, hogy ezt akarom, de most hogy bekövetkezett már nem tetszik. Tudom, nekem is nehéz a kedvemre tenni. Valahogy nem hiányzik az események láncolatába a szerelmi szál.

Kissé sokat beszéltem már a karakterekről, úgyhogy lapozzunk. Jöjjön a sztori. Hát, a történet leginkább vontatott volt. Egyrészt, mert Aelin nem csak a többi szereplő előtt titokzatoskodott a terveiről, hanem mi olvasók se kaptunk bepillantást, így nagyrészt nem történt semmi. A könyv által kiváltott érzelmeim leginkább az unalom és az irritáció között hullámzott - egy-két jó részt leszámítva. Egyedül a végén volt valami akció, ami alapból nem lett volna probléma, csak éppen az írónő nem tudta jól megalkotni a könyv dinamikáját, nem tudott feszültséget fokozni, ami aztán a végén kicsúcsosodhatott volna. Így a könyv 80%-ban nem nagyon történik semmi, majd kapok egy elég jó lezárást. De legalább a végére a szereplők is úgy ahogy összekapták magukat.

Valamint még feltétlen meg kell említenem Aelin régi mesterének a szálát. (Bocsi, de az istennek nem jut eszembe a neve és nincs nálam a könyv, hogy megnézzem.) Ugye egy újabb részt zárt le a múltjából főhősnőnk, aminek hála végleg elszakította a Celaenához fűződő kötelékeit. Én pedig azt hittem, hogy ebből valami felettébb jó cselekmény fog kibontakozni. Vártam, hogy megismerhessem a félelmetes mestert, a hírhedt aljasságát és félelmetes éleslátását. De helyette mit kapok? A nagy büdös semmit. Semmi nem történt vele kapcsolatban, még azt se tudta elérni az írónő, hogy komolyan tudjam venni a karaktert. Semmi bonyodalmat nem okozott és a lezárás is suta volt.

Szóval összességében óriási visszafejlődés volt az előző részhez képest. Olyan érzésem volt, mintha az írónő megijedt volna az ismeretlen tereptől, ahova az előző könyvvel tévedt, így gyorsan visszarántotta a sztorit az ismert, klisés terepre. Az átvezető könyvek összes tulajdonságát hordozza magán és simán le tudtam volna belőle faragni vagy 200 oldalt. A csalódás netovábbja. Ettől függetlenül persze még mindig kíváncsi vagyok a történet alakulására, - a következő rész elvileg jövőre jön, de még címe sincs - de az biztos, hogy már nem fogom olyan nagy hévvel várni, mint ezt vártam.

*A következő rész értékelése ITT megtekinthető*

♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
3,5/5

Manon
Borító: 5/5 - gyönyörű
Történet: 3/5 - helyenként unalmas, rossz dinamikával
Karakterek: 4/5 - ha Aelin és Chaol nem lett volna olyan idegesítő...
Kedvenc karakter: Manon, Dorian, Rowan

Kiadó: Bloomsbury
Kiadás éve: 2015
Oldalszám: 656.o.
Műfaj: YA fantasy
Goodreads-es átlag: 4.65
Molyos átlag: 92%
A képek a Pinterestről származnak
A sorozat részei megtekinthetőek a Könyvek fül alatt. 






>

Related Articles

25 megjegyzés:

  1. Szia! Te hol olvastad? Mert nem találom sehol...

    VálaszTörlés
  2. @Lili: Én megvettem papírformátumban angolul a könyvet.:)

    VálaszTörlés
  3. Ki tudja hogy mikor jelenik meg?:)

    VálaszTörlés
  4. Szia!:)Megkérdezhetem hogy te hol vetted meg a könyvet? Azt hiszem nem fogok tudni még minimum fél évet várni a magyar megjelenésig :)

    VálaszTörlés
  5. Szia:) Persze, a bookdepository -ról rendeltem meg. Ingyenes a szállítás:)

    VálaszTörlés
  6. De jó, köszönöm!! :)

    VálaszTörlés
  7. Azt meg tudnátok mondani hogy mikor jön ki a magyar kiadás?

    VálaszTörlés
  8. Hát semmi pontosat nem tudok, de gondolom még 2016-ban kiadja a kiadó, mert évente adja ki a részeket.

    VálaszTörlés
  9. Ossze fog jonni rowen es aelin /celena?

    VálaszTörlés
  10. @patricia ajtai:
    SPOILER VESZÉLY! igen.

    VálaszTörlés
  11. Sziasztok! Nem tudjátok véletlenül, hogy mikor adják ki itthon ezt a részt magyarul? Már nem győzöm újra olvasni az eddigieket.
    Köszönöm :)

    VálaszTörlés
  12. @Gott Eclaire: Hát már nem tudni, sok mindent megígért a Könyvmolyképző kiadó. De egyelőre nincs még fent a honlapjukon. Jelenleg egy másik sorozat kezdőkötete érkezik az írónőtől.

    VálaszTörlés
  13. Csak nehogy abbahagyják, nem lennék felhőtlenül boldog ha ez történne :(

    VálaszTörlés
  14. Biztos nem fogják, itthon is elég sikeres lett:)

    VálaszTörlés
  15. Sziasztok!
    Sehol nem lehet magyarul megszerezni a 4ik részt?
    Amúgy Chaol meg Aelin között már nem is lesz újra szerelem?

    VálaszTörlés
  16. @Dorottya
    Szia! :)
    Nem, még mindig nem jelent meg a 4. rész. És egyelőre úgy néz ki, hogy nem lesz. Persze még angolul se ért véget a sorozat, szóval lehet meglep Sarah minket.

    VálaszTörlés
  17. Köszönöööm :)
    Ha esetleg kiolvasod az 5. Részt is angolul szívesen meghallgatnám a cselekményt röviden :)))
    Sajnos nekem nem megy olyan jól!

    VálaszTörlés
  18. Oké. Pont pár napja érkezett meg a könyv, amint lesz időm neki is esek:)

    VálaszTörlés
  19. Szia!:) Hűű, hát nem gondoltam volna, hogy Aelint lehet utálni!:D Én személy szerint imádom őt meg magát a sorozatot. Szerintem pont, hogy egyre jobb lesz a történet, nagyjából mindenkinél észre lehet venni a jellemfejlődést(na jó, talán Chaolnál nem, én sem szeretem őt:D). Igaz, ez a 4. könyv inkább egy felvezető rész volt az 5. előtt, de nem mondanám vontatottnak, csak kicsit lassabb volt.
    És biztos, fogják hozni majd magyarul is, de most egyelőre a könyvmolyképző Sarah a másik sorozatának az első részét fogja kiadni, az is nagyon jó!:)

    VálaszTörlés
  20. @Zoé:
    Szia:)
    Hát én ebben a részben nagyon utáltam és kifejezetten irritált. Bár már befejeztem az 5. részt is és ott sokkal jobb lett a helyzet. Nekem minden tekintetben egy kilengése a sorozatnak ez a rész. De ez a jó, hogy ennyiféle vélemény születik egy-egy könyvről :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sziaa!
      Ha kiolvastad az 5részt nem kérhetnék tőled egy rövid történet mesélést,kivel mi történt? :) Akár az e mail címem is megadom és oda is lehet 😀

      Törlés
  21. Szia!
    Persze majd ha közzétettem a kritikát róla a blogon szívesen. csak most jelenleg nem sok időm van ilyesmire sajna. Ha elfelejteném nyugodtan szólj rám:D Meg mennyire szeretnéd spoileresre?

    VálaszTörlés
  22. Okés! Majd ha lesz időd!! :)
    dorottya.gyongyosi@gmail.com az e mail címem és jöhet bármennyire részletesen!
    Előre is köszönöm!!!

    VálaszTörlés
  23. Szia ha lesz időd rám akkor megírnád a válaszokat az alábi kérdésekre.
    -Rowan és Celaena találkozni fognak ebben a könyvben?
    -Ha igen összejönnek?
    -Chaol ,hogy fogadja,ha összejönnek?
    -Chaol tényleg hisztis picsa lesz?
    Bocsi,hogy zaklatlak de már nem bírok várni január 20ig.
    Ha lesz időd légyszíves írd meg erre az e-mail címre: agocvikco@gmail.com

    VálaszTörlés