In témázás

Negatív kritika és a kiadói reakció

Mindig is megdöbbent a tény, hogy egyes kiadók vagy éppen maguk az írók mennyire nem tudnak reagálni egy negatív kritikára. Az előbb futottam bele molyon egy újabb összezördülésbe kiadó és olvasó között és annyira felháborított, hogy ki kell írnom ezt most itt magamból. Nem akarok személyeskedni, mert nem ez a lényege a posztnak, nem szardobálás a cél szóval az most mindegy melyik kiadóról/íróról van szó. Akik érintettek és esetleg ide tévednek úgyis tudni fogják, hogy miről van szó. 

Nem értem, hogy egy kiadó vagy éppen egy író, mikor kiad egy könyvet, hogy nem készül fel rá lelkileg, hogy az emberek ízlése eltérő, szóval lesznek negatív kritikák is. Elhiszem, hogy nehéz lehet, főleg kezdetben, ezeket hallani, de az mindennek a teteje, ha egy óvodás sértődöttségével kezdi el támadni az olvasót. Nem azt mondom, hogy nem reagálhat rá, de mindezt kulturáltan kéne megtenni, mert ezzel csak magát és a kiadót járatja le. Eleve furcsának tartom, mikor egy kiadó szinte minden egyes értékeléshez ír választ, de egye fene, szíve joga. De ha nem bírod a negatív kritikákat ne olvasd őket, de legfőképp semmiképp se támadj vissza! Bár még mindig azt tartom, hogy tanulni kéne ezekből. Persze vannak rosszmájú megjegyzések is, de ezeket meg nem kell magára venni, mert ezek mindig is lesznek, főleg az internet nyújtotta névtelenség és a személyes kapcsolat hiánya miatt. Mindig könnyebb a neten keresztül szurkálódni. Ezt el kell fogadni, bármennyire is idegesítő tud lenni, és úgy érzem egy kiadónak/írónak erre fel kellene készülni, mielőtt kiad egy könyvet. De mikor nem is egy alpári stílusban megírt, pocskondiázó véleményre reagál úgy, ahogy tette, akkor az elég bicskanyitogató tud lenni. Vagy vegyen fel valakit, aki intézi helyette a  social-media kapcsolatokat. Személy szerint nálam nagyon sokat számít, hogy milyen kapcsolatot tart egy kiadó az olvasóival és ha ezeket a negatív kritikákat jól reagálja le, akkor sokat nő a szememben. Márpedig ha kedvelek egy kiadót, akkor sokkal szívesebben áldozok pénzt a könyveikre. Szóval ez a jó kapcsolat nekik is megéri. Ezt pedig látnia kéne egy szakmabelinek. 


És az a legmegdöbbentőbb számomra, hogy nem látja, hogy ezzel a viselkedéssel saját magát járatja le - ha pedig mindezt egy kiadói profil mögül teszi, akkor az egész kiadót. Én nem olvastam a szóban forgó könyvet, de ezek után nem is vagyok rá kíváncsi, mert ha ilyen hangnemben és szellemi szinten reagál egy kritikára az író, vajon mit kapok én tőle több száz oldalon keresztül? Szóval pont az ellenkezőjét éri el vele, mint amit akar, főleg ha ezzel a nézettel nem vagyok egyedül és esetleg mások is úgy döntenek, mint én. Ez Magyarország, kis könyvpiaccal, kisebb kiadóval, azt hiszem még azt a pár olvasó elvesztését se nagyon engedheti meg magának. 


Persze ez az én véleményem, mint olvasó. Nem értek a könyvkiadáshoz, nem vagyok író, de mivel mindkettő lényegében belőlem él, ráadásul több órát rááldozok egy adott könyvre, úgy érzem elvárhatom, hogy anélkül alkothassak negatív kritikát, hogy a torkomnak ugranak. Elvégre szólásszabadság van, vagy mi a szösz. 

Bár az is lehet én vagyok naiv és nekem vannak lehetetlen elvárásaim. Bár ha ez tényleg igaz, az elég elkeserítő. Ti mit gondoltok? Futottatok bele már hasonlóba?


>

Related Articles

5 megjegyzés:

  1. Ó! Mennyire igazad van.
    A negatív kritikák sokszor nem jók, de egy Kiadónak fel kell készülni rájuk. Hiszen nekik, kezelni kéne elméletileg a kritikákat. Ha jó, ha rossz, meg kéne, hogy legyenek az eszközeik ezekre.

    VálaszTörlés
  2. Pontosan! És nagyon kiábrándító számomra, mikor szembesülnöm kell vele, hogy ez mennyire nem megy egyeseknek.

    VálaszTörlés
  3. Igen. Sokan csak a jót szeretnék maguk körül.
    Személy szerint én sem szeretem a negatív kritikát, de képes vagyok feldolgozni.
    Muszáj. :)

    VálaszTörlés
  4. Elkerülhetetlen, mert nem tetszhet mindenkinek ugyan az.

    VálaszTörlés